Pedagogiczna koncepcja sztuki obiektywizuje się w wychowaniu muzycznym, plastycznym i literacko – teatralnym. Wpływa na całościowy proces wychowania estetycznego i domaga się wielostronnego uczenia się. Tak pod względem treści, jak i metod organizowania doświadczeń dzieci w wieku przedszkolnym ukierunkowanych na wartość człowieka i społeczne wartości sztuki, rozwijania motywacji działania i uczenia się aktywności i samoekspresji wychowanków oraz pomnażania kontaktów ze światem i innymi ludźmi.
Człowiek od najmłodszych lat powinien mieć zapewnione obcowanie ze sztuką – plastyką, muzyką i literaturą. Tym bardziej, że zainteresowanie dzieci sztuką jest widoczne.
Przedszkole to jedna z pierwszych instytucji mogących rozwijać te zainteresowania. Dlatego obie z koleżanką postanowiłyśmy wyjść naprzeciw potrzebom naszych wychowanków i opracowałyśmy samodzielnie program pt: „Ze sztuką od najmłodszych lat”.
Realizowane są w nim treści muzyczne, plastyczne i literackie, które są wzajemnie ze sobą skorelowane. Program: „Ze sztuką od najmłodszych lat” został opracowany właśnie z myślą o dzieciach w wieku przedszkolnym. Jego myślą przewodnią jest oswajanie dzieci ze sztuką od najmłodszych lat i kształtowanie u nich pewnych cech osobowości rozwijających się u przyszłego wrażliwego odbiorcy sztuki, zarówno muzyki, plastyki jak i literatury. Według B.Suchodolskiego, aby wykształcić postawę estetyczną należy możliwie wcześnie wprowadzić człowieka w osobisty kontakt z dziełami sztuki. Uważa on, że:
„złudna jest nadzieja, że człowiek dorosły nie przygotowany do kontaktowania się z dziełami sztuki w okresie przedszkolnym, a później szkolnym, nagle i spontanicznie, nieoczekiwanie dla siebie i dla innych nabiera w życiu późniejszym tej potrzeby i umiejętności”.
Dobór i zakres treści zawartych w naszych programie odpowiada założeniom Podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Zgodnie z duchem reformy duży nacisk położono na integrację. Zdaniem profesora R.Więckowskiego: „współczesne koncepcje integracji mają raczej formę korelacji”.
Mimo zmian związanych z integrowanymi formami zajęć edukacyjnych, korelację tą mało widać na zajęciach muzycznych w przedszkolu. Nadal prowadzone są one tak jak dawniej, głównie podciągnięte pod realizację treści typowo muzycznych. Korelując te trzy dziedziny wychowania estetycznego: muzykę, plastykę i literaturę, trzy piękne gatunki pod względem artystycznym, realizujemy jednocześnie treści muzyczne, plastyczne i literackie.
Dlatego, uważamy za ciekawe zastosowanie tego typu korelacji na zajęciach wychowawczo – dydaktycznych w przedszkolu.
Zmiany jakie niesie reforma związane są również z postępowaniem twórczym samego nauczyciela, wrażliwego, serdecznego, umiejącego wzbogacić swoje doświadczenia przez obserwację twórczych poczynań dzieci. Nauczyciel organizując formę aktywności dzieci na zajęciach wychowawczo – dydaktycznych, ma na uwadze zainteresowania samego dziecka. Jego możliwości twórcze, gdyż każde dziecko jest niepowtarzalną indywidualnością, która realizuje swój potencjał na miarę własnych możliwości. Dziecko poznaje świat w jego harmonijnej całości, poprzez eksperymentowanie, nieustanne działanie. Nabywa wiadomości w toku własnych doświadczeń, a co za tym idzie wykorzystuje duży potencjał i zapał twórczy.
Za aktualne uważamy stwierdzenie E.Jaques’a – Dalcroz’a w stosunku do nauczycieli:
„Im bogatsze życie przenika nas samych, tym bogatsze życie możemy rozsiewać dokoła”.
Uważamy, iż to sam nauczyciel, jego osobowość, wiedza merytoryczna jest „motorem” twórczym w zainteresowaniu dzieci walorami artystycznymi. Sformułowanie to bowiem stało się mottem do naszego programu.
Celem naszego programu jest przedstawienie możliwości praktycznych prowadzenia zajęć korelujących muzykę, plastykę i literaturę dla dzieci, z jednoczesnym uwrażliwieniem ich na treści z zakresu muzyki, plastyki i literatury.
W przedszkolach nadal zajęciom muzycznym poświęca się mało czasu, nie przywiązuje się tyle uwagi co innym rodzajom edukacji, a przecież zajęcia muzyczne mają wpływ na kształtowanie się osobowości, zainteresowań, a przede wszystkim wyzwalają u dzieci potencjał twórczy, a co za tym idzie możliwość samoekspresji w interpretowaniu utworów literackich. Zajęcia korelujące muzykę, plastykę i literaturę mają doskonały wpływ na kształtowanie wrażliwości odbiorczych młodego słuchacza.
Od pierwszego września 2004r. realizowany jest w przedszkolu w Borownie program: „Ze sztuką od najmłodszych lat” samodzielnie opracowany przez nauczycielki:
mgr Iwonę Warkiewicz i mgr Annę Nowak .
LITERATURA:
1.R.Gloton, C.Clero: „Twórcza aktywność dziecka” ,WSiP , Warszawa 1982r.
2.B.Podolska: „ Z muzyką w przedszkolu” ,WsiP , Warszawa 1987r.
3.Praca zbiorowa pod redakcją St.Popka: „Aktywność twórcza dzieci i młodzieży” , WsiP , Warszawa 1988r.
4.St.Szuman: „O sztuce i wychowaniu estetycznym” , PZWS , Warszawa !979r.
5.R.Więckowski artykuł: „Kontrowersje wokół integracji edukacji wczesnoszkolnej” , Życie Szkoły nr 4 , 1995r.
Opracowała : mgr Iwona Warkiewicz
|